Kivikylan Kotipalvaamo Oy

Huiluntuhdin kuoreton on kokkaajalle huoleton

Kivikylän Juuso ja Tuija tyytyväisinä näyttävät. Nyt on mistä valita. Oletko kuorettoman vai kuorellisen Huiluntuhdin ystävä? Se joko napsahtaa tai ei.

Huiluntuhti loi nahkansa

 

Kivikylän Kotipalvaamon tunnetuinta tuotetta Huiluntuhtia saa nyt myös kuorettomana. Kivikylän tuotekehittelytiimi lupaa kestosuosikin olevan kuitenkin se sama tuttu ja turvallinen pätkämakkara.

 

– Huiluntuhdin kuoreton versio on aloittanut makkaratiskien valloituksen tässä kesän korvalla. Olemme ajatelleet sellaisia kuluttajia, jotka ovat tähän asti ehkä kuorineet makkaran. Esimerkiksi moni lapsi ei syö kuorta. Nyt vanhempien ei tarvitse nuotiolla tai mökkiolosuhteissa ryhtyä kuorimishommiin.

Tuotekehittelyn ansiosta tarjolla on nyt ensimmäisenä Suomessa kuoreton grillimakkara, joka säilyttää käyrän muotonsa. Uuden tekniikan lisäbonuksena on täysin tasalaatuinen ja -vahvuinen makkara.

– Samalla olemme tuoneet markkinoille kuorettoman Kalkkunagrillimakkaran. Se sopii myös sellaisille, jotka eivät syö porsaan lihaa, tuotekehittelytiimi vinkkaa.

 

Aikaihmisen kirjoissa

 

Täysi-ikäisyyden rajapyykki oli vuoteen 1969 asti 21 vuotta. Huiluntuhti on nyt yltänyt tuohon aikamiehen ikään. Viime vuonna suositun pätkämakkaramme kaksikymppiset veti palvaamon pihamaan Rauman Lapissa täyteen fanittavaa juhlakansaa. On aika kerrata, miten Huiluntuhdista tuli suomalaisen makkaramaailman supertähti.

 

Kaikki alkoi vuonna 1996, kun pääpalvarimme Jari Laihonen pohti, että Kivikylän Kotipalvaamolla olisi hyvä olla oma makkara – sellainen kunnon pätkämakkara eikä mikään lenkki. Hän kävi läpi yhdessä yrityksen ensimmäisen palkatun työntekijän Matti Laineen kanssa isänsä reseptejä 1960-luvulta ja löysi kuin löysikin sen parhaan reseptin. Syntyi suomalaisen suuhun sopiva perusmakkara. Syntyi Huiluntuhti.

– Huiluntuhdissa lihan osuus on ollut kohdallaan alusta lähtien. Se sisältää 87 prosenttia laadukasta, suomalaista lihaa suoraan omilta tuottajiltamme. Annamme tuotteen puhua puolestaan. Kyse on viimeisen päälle hyvästä makkarasta, joka kelpaa vaikka parhaaseen Michelin-ravintolaan.
Huiluntuhti on miellyttävän miedosti, lihan makua korostavasti maustettu tumma grillimakkara. Paketissa on neljä sadan gramman pätkää. Nyt myös kuorettomana.

Laihonen nimeää palvaamon lempilapsen nimen keksijäksi setänsä Maunon.
– Oltiin yhdessä puhuttu tuhdista pätkästä. Toisaalta, kun palvaamon osoite on Huiluntie, niin siitähän se sitten tuli. Aika on näyttänyt, että hyvä nimi tulikin.


Sopii juhlaa ja arkeen

 

Huiluntuhdin suosion taustalla on sen monipuolisuus. Erään arvion mukaan tuotteessa esiintyy omintakeisesti samaan aikaan hillitty juhlallisuus arjen makujen rinnalla. Tämä tekeekin siitä monikäyttöisen ruokamakkaran, josta on tullut lähes peruselintarvike. Siinä hinta ja laatu ovat oikeassa suhteessa.

– Huiluntuhdin ja muiden makkaroiden menestys perustuu laatuun – rakkaudella tehtyyn tuotekehittelyyn. Meillä makkaramestarit ovat olleet viimeisen päälle ammattimiehiä. Heidän käsissään on ollut talon tulevaisuus, Laihonen kuvailee.

 

Suomen maistuvin kisamakkara

Monien makutestien kärkikaartiin kiilannutta Huiluntuhtia on tehty samalla reseptillä kaikki vuodet. Sen valmistus alkoi maltillisesti pienillä määrillä, jotka myytiin naapureille ja kyläläisille. Maine kasvoi askel askeleelta.

Kupittaan K-Citymarket Turussa otti ensimmäisenä isompana Rauman ulkopuolisena markettina Huiluntuhdin valikoimiinsa. Se oli iso juttu ja kivikyläläiset kävivät ihailemassa hyllypaikkaa, joka oli ensin hädin tuskin makkarapaketin levyinen.

Tärkeä merkkipaalu Huiluntuhdin historiassa on Rauman jäähallin remontin valmistuminen vuosikymmenen alussa.

– Pääsimme silloin myymään Huiluntuhtia Kivikylän Tuhtituvaksi nimetyssä hallissa. Se toi jäkismatseihin uutta makua ja tuoksua, jotka ovat nykyään lähtemätön osa otteluiden tunnelmaa.

Porilaiset huomasivat asian ja halusivat Huiluntuhdin ottelumakkaraksi myös Isonmäen Areenalle. Pikkuhiljaa se on jatkanut voittokulkuaan muihin jääkiekkohalleihin ja urheilutapahtumiin. Peräti 75 urheiluseuraa on ottanut sen viralliseksi kisamakkaraksi.

Urheilumaailma olikin vahvasti kirittämässä Huiluntuhtia Kivikylän ykkösbrändiksi. Nykyään sitä myydään kaupoissa ja yleisötilaisuuksissa kautta koko Suomen.

 

Jaa mediassa

Copyright Kivikylän Kotipalvaamo Oy  |  Tietosuojaseloste  |  Palvelun toteutus: JPmedia

Evästeet