Kivikylän Sanomista, päivää!
Muistatko viime kesän Kivikylän Sanomat? Käärimme jo keväällä hihat ylös täällä Savulaaksontiellä ja ryhdyimme pitämään toimituspalaverejä. Pääpalvarimme Jari tuskin arvasi yrityksen perustaessaan pääsevänsä myös päätoimittajaksi. Viime kesän lehti oli jo toinen laatuaan.
Kivikylän tekemisen keskiössä tulee aina olemaan se paras palvi jälkiuunileivän päälle ja joulupöytään. Sekä lukuisat erilaiset jalosteet: makkarat, nakit, einespihvit ja -lihapullat ja muut maittavat herkut. Lehden avulla halusimme kertoa, millainen satojen ihmisten ketju tarvitaan tuotteiden valmistamiseksi ja ihmisten ruokapöytään saamiseksi.
Kokosimme ympärillemme lähialueen toimittajista iskujoukon, joka liikkui jutunteossa tyyliin: Kivikylän Sanomista, päivää! Herkkusuille tehdyssä lehdessä ääneen pääsivät niin oman talon keittiömestarit kuin tehtaiden osaavat käsityöläiset.
Kävimme myös tapaamassa raaka-aineita meille lounaissuomalaisessa maaseutumaisemassa tuottavia isäntiä ja emäntiä. Tiesitkö, että jalosteidemme chilipippuri kasvaa Eurajoella? Harrasteviljelijä Anja Aallosta tuli Kivikylän tuottaja pitkälti sattuman kautta.
Juttu Lapin tehtaamme laajennuksesta hymyilyttää nyt jälkeenpäin luettuna. Siinä kerrotaan, että aikataulussa on pysytty mukavasti. Tulihan siinä sitten pari muuttujaa matkaan, ja ihan valmista ei ole vielä nyt tammikuussakaan. Laajennusosan leikkuulinjaston työt päästiin onneksi aloittamaan jo marraskuun puolella.
Kivikylä on Suomen arvostetuin lihatalo – jo vuodesta 2009 olemme pysytelleet bränditutkimuksessa suomalaisten eniten arvostamana lihavalmistebrändinä. Harva tietää, että HKScan-yhteistyön aikanakin hoidamme markkinoinnin ihan itse täältä Rauman Lapin toimipisteeltä käsin. Me kolme muodostamme markkinoinnin ydinjoukon – on jatkuva haaste kertoa hyvästä työstämme tuoreesti. Lehti tarjosi siihen yhden väylän.
Menestys ei tietenkään ole kiinni vain meidän markkinointiponnisteluistamme. Sen on mahdollistanut osaava ja tarkka henkilökunta. Monen asian, kuten mittauksen, punnituksen ja koneiden säädön tulee olla kohdillaan, jotta tuotteet ovat laadukkaita. Lisäksi tarvitaan paljon käsityötä ja ihmisen valvovaa silmää.
Tärkeä markkinointiväline on toriautomme, jotka ovat tehtaanmyymän jatkeita – uutuudet löytyvät niistä välittömästi. Lehdessä työstään kertoi saunapalvilähettiläs Mika Sanisalo. Oli mielenkiintoista kuulla, että mies aiemmassa elämässään myi kodinkoneita Mustan Pörssin kauppiaana.
Monenlaisista taustoista tulleet ihmiset ovat voimavara. Jokainen meistä on Kivikylän kävelevä käyntikortti. Kivikylän Sanomissa ääneen pääsivät myös tuotteidemme uskolliset fanit. Jatkamme ponnisteluja, jotta he saavat parasta pöytään. Ai, että miten lehden deadline pysyi. Taisi siinä etusivu mennä uusiksi ja vähän jotain muutakin. Lopputulos on kuitenkin hyvä. Vaikka itse kehummekin.
Kivikylän Sanomat (PDF-tiedosto)
Terveisin,
Jari Laihonen, Tommi Vainio, Juuso Jäpölä
Kivikylän Sanomat